Kysymyksiä ja vastauksia

Täältä löydät vastaukset tavallisimpiin tuotteitamme ja palveluitamme koskeviin kysymyksiin. Kysymykset on ryhmitelty, jotta sinun olisi helpompi löytää vastaus kysymykseesi. Voit tietenkin aina myös soittaa meille +46 8522 194 00.

  • Tilata
    • Miten tilaan?
      Helpoin tapa tilata on lähettää tilaus sähköpostitse osoitteeseen sales@parnass.fi
    • Mitä tarvitaan tilauksen
      Meidän tulee saada tietää tilattava tuote, tuotteiden määrä, väri sekä toivottu painoväri (ilmoittakaa mielellään Pantone-/PMS-koodi, jos haluatte tietyn värin). Tämän lisäksi tarvitsemme laskutusosoitteen sekä halutun toimitusosoitteen. Tarvitsemme myös tuotteisiin painettavan logotyypin. Parhaan tuloksen varmistamiseksi haluamme logotyypin EPS-muodossa Adobe Illustrator -ohjelmalla luotuna ja vektoroituna eps-tiedostona tallennettuna. Voimme tietenkin auttaa sinua, jos logotyyppiänne ei ole saatavilla eps-muodossa. Jos haluat tietää enemmän vektoroiduista eps-tiedostoista, napauta tästä. Saat tämän jälkeen kirjallisen vahvistuksen tilauksen vastaanottamisesta. Saat ennen tuotannon aloittamista vedoksen, josta näet, miltä painatus näyttää tuotteissanne. Kun olet tarkistanut ja hyväksynyt vedoksen, aloitamme tuotannon.
    • Onko olemassa minimitilausta?
      Kyllä, jokaisen tuotteen kohdalla on minimitilausmäärä. Määrä vaihtelee eri tuotteiden osalta, ja jos mainoskynän hinnoittelu alkaa esimerkiksi 500 kynästä, kyseistä kynää tulee tilata vähintään 500 kappaletta. Ikävä kyllä emme voi myydä logollanne varustettuja tuotteita pienempiä määriä kuin mitä kunkin tuotteen kohdalla ilmoitetaan.
    • Voinko tilata tuotteita, joissa ei ole painatusta?
      Ei, me myymme ainoastaan tuotteita, joissa on mainospainatus. Me emme myy tuotteita, joissa ei ole logomerkintää.
    • Myykö Parnass tuotteitaan yksityishenkilöille?
      Ei, me myymme vain yrityksille, viranomaisille, yhdistyksille ja järjestöille.
  • Logo
    • Missä muodossa haluatte saada logotyyppini?
      Parhaan tuloksen varmistamiseksi haluamme logotyypin EPS-muodossa Adobe Illustrator -ohjelmalla luotuna ja vektoroituna eps-tiedostona tallennettuna. Voimme tietenkin auttaa sinua, jos logotyyppiänne ei ole saatavilla eps-muodossa. Jos olet epävarma asiasta, voit aina ottaa yhteyttä meihin, ja me autamme mielellämme tiedostojen hallinnassa. Lue tästä lisää vektoroiduista EPS-tiedostoista.
    • Mitä tarkoitetaan EPS-tiedostolla?
      EPS on digitaalinen tiedostomuoto, joka on tavallinen painatusyhteydessä ja jota tarvitaan, jotta painojälki olisi korkealaatuista. Kun EPS-tiedosto on vektoroitu, se on rakennettu matemaattisista malleista. Tämän takia logotyypin suurentaminen/pienentäminen on mahdollista, ilman että laatu kärsii. ESP-alkuperäiskappaleita luodaan erityisillä ohjelmilla, esimerkiksi Adobe Illustratorilla. Et voi luoda vektoroituja eps-tiedostoja Word-, Powerpoint- tai Paint-ohjelmilla. Kotisivuilla internetissä näytettävät kuvat eivät ole eps-muodossa. Ei-vektoroitua grafiikkaa kutsutaan pistegrafiikaksi, ja se rakentuu pienistä ruudukkoon sijoitetuista pisteistä. Napauta tästä nähdäksesi kuva siitä, miten EPS-tiedostot eroavat pistegrafiikasta.
    • Minulla ei ole EPS-tiedostoa. Voitteko te muuttaa logotyyppini EPS-muotoon?
      Kyllä, autamme mielellämme muuttamaan olemassa olevan logotyypin EPS-muotoon, jos teillä ei ole logotyypistänne vektoroitua versiota. Tämä on tavallisesti maksutonta, kun tilaat meiltä. On tärkeää, että luodessamme logotyypistänne vektoriversion saamme käyttöömme mahdollisimman hyvän alkuperäiskappaleen. Haluamme mielellämme suuren kuvan jpg-, pdf- tai tiff-muodossa ja mahdollisimman suurella resoluutiolla. On tärkeää muistaa, että luomamme vektoroitu versio voi poiketa alkuperäisestä, kun se piirretään uudestaan käsin ja erityisen ohjelmiston avulla. Meillä ei esimerkiksi välttämättä ole täysin samaa kirjasintyyliä kuin alkuperäisessä logotyypissä. Pienet yksityiskohdat voivat myös erota toisistaan. Koska saat aina vedoksen, josta näet, miltä painatus näyttää valmiissa tuotteissa, näet aina vektoroimisen tuloksen ennen kuin logoa aletaan painaa tuotteisiin.

      Jos Parnass vektoroi logotyyppisi ja luo EPS-muotoisen logotyypin, muistathan tarkistaa vedoksen erityisen tarkasti ja etsiä logotyypistä sellaisia eroavaisuuksia, joita et voi hyväksyä. Mahdolliset logotyypin muutokset tulee tehdä ennen kuin vedos hyväksytään. Emme ota vastuuta vektoroimiemme logotyyppien virheistä tai eroavaisuuksista, jos olet hyväksynyt vedoksen. Parnass tallentaa logotyyppinne vektoroidun version, ja sitä voidaan käyttää uudestaan uusissa tilauksissa.
    • Voinko itse muuttaa logotyyppini EPS-muotoon?
      EPS-muotoisen logotyypin luomiseen tarvitaan erityinen ohjelmisto, esimerkiksi Adobe Illustrator. Yleinen väärinkäsitys on, että tavallisen jpg- tai gif-tiedoston laittaminen tai liittäminen Adobe Illustratoriin ja tiedoston tallentaminen EPS-muodossa riittää. Tiedosto on tuolloin EPS-muodossa, mutta sen sisältö ei ole vektoroitu vaan yhä pistegrafiikkaa. Vektoroidun EPS-tiedoston luomiseksi logotyyppi täytyy piirtää uudelleen käsin ja tallentaa tämän jälkeen uudelleen EPS-muotoon. Jos luot logotyypin Adobe Illustrator -ohjelmalla, ethän unohda muuttaa kaikkea tekstiä vektorigrafiikaksi valitsemalla "Create Outlines" Type-valikosta. Vektoroidun EPS-tiedoston luominen Adobe Photoshop -ohjelmalla on mahdollista, mutta tavallisen jpg- tai muun pistegrafiikkatiedoston liittäminen ja tallentaminen EPS-muodossa ei riitä.
    • Miten tarkistan, onko tiedostoni oikeassa
      Sen tarkistamiseen, onko EPS-tiedosto vektoroitu, vaaditaan erityinen ohjelmisto, kuten Adobe Illustrator. Jos sinulla ei ole Adobe Illustrator -ohjelmaa, voit lähettää tiedoston meille, ja me tarkistamme tiedoston.
    • En voi avata EPS-tiedostoa tietokoneellani. Onko tiedostossa jotain vikaa?
      Jos sinulla ei ole graafiseen suunnitteluun tarkoitettua ohjelmaa, esimerkiksi Adobe Illustrator- tai Free Hand -ohjelmaa, et tavallisesti voi avata EPS-tiedostoja. Suurimmalla osalla käyttäjistä ei ole näitä ohjelmia tietokoneillaan. On erittäin todennäköistä, että me voimme avata tiedoston, koska meillä on tarvittavat ohjelmat. Jos emme pysty avaamaan sinun meille lähettämääsi logotyyppiä, otamme sinuun yhteyttä.

      Osa asiakkaista pelkää lähettävänsä meille väärän tiedoston, koska he eivät voi itse ensin tarkistaa, miltä tiedosto näyttää. Sinun ei tarvitse huolehtia asiasta, koska saat ennen tuotannon aloittamista vedosversion, josta näet, miltä painatus tulee näyttämään. Jos olet lähettänyt meille logostyypistä väärän version, voit yhä korjata asian, kunhan vedosta ei ole hyväksytty.
    • Onko olemassa tiedostomuotoja, joita kannattaa välttää?
      Haluamme mieluiten logotyypin vektoroituna EPS-tiedostona. Jos sinulla ei ole eps-tiedostoa, pdf-, tif-, jpg- tai psd-muotoiset tiedostot käyvät yleensä hyvin, jos niissä on korkea resoluution suuria kuvia logotyypistä. Voimme muuttaa logotyypin eps-muotoon. Vältettäviä tiedostomuotoja ovat PowerPoint (ppt)- ja Microsoft Office (doc tai docx)-ohjelmilla luodut tiedostot. Gif- tai bmp-muotoiset tiedostot voivat käydä, jos niissä on suuri kuva logotyypistä, mutta ne täytyy muuttaa eps-muotoon.
    • Miten minun tulee lähettää tuotteisiin painettava logotyyppi?
      Helpointa on lähettää logotyyppi meille sähköpostitse yhdessä tilauksenne kanssa. Lähetä tilauksesi osoitteeseen sales@parnass.fi
    • Mitä tarkoitetaan PMS-/Pantone-värillä?
      Jotta varmasti painamme logotyyppinne haluamassanne värissä, pyydämme teitä ilmoittamaan painovärien PMS-numerot. PMS on lyhenne sanoista Pantone Matching System, joka on painovärien kansainvälinen standardi. Koska esimerkiksi väristä punainen on olemassa monta eri sävyä, haluamme, että kerrotte tarkan sävyn ilmoittamalla pms-numeron.

      Jos et tiedä käyttämäänne pms-väriä, ole hyvä ja ota yhteyttä mainososastollenne tai mainostoimistoonne. Voit tarkistaa asian myös esimerkiksi käyntikorttinne tai kirjepaperinne painaneelta kirjapainolta. Jos haluat, voimme auttaa teitä valitsemaan pms-/pantonevärin logollenne. Yritämme löytää mahdollisimman lähellä alkuperäistä väriä olevan värin, mutta emme koskaan voi taata, että väri on täsmälleen sama kuin tavallisesti käyttämänne väri. Muistathan myös, että tiettyjä sävymuutoksia voi tapahtua painettaessa tietyille materiaaleille ja värjätyille alustoille.
    • Mitä tarkoitetaan CMYK-neliväripainatuksella?
      CMYK on lyhenne perusväreistä, joita käytetään neliväripainatuksessa (C = syaani, M = magenta, Y = keltainen ja K = avainväri eli musta). Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että CMYK-neliväripainos on valokuvapainos ja että esimerkiksi valokuvan värien määrä on rajoittamaton.
  • Hinta
    • Mitä tarkoitetaan vedoskululla/aloituskululla?
      Kun painamme logotyyppinne tai viestinne tuotteisiin, tulee painamon ensin luoda vedos- tai painolaatta, jota käytetään painatuksessa. Jokaiselle painovärille tulee olla oma vedos-/painolevynsä. Vedoskulu on kertaluonteinen kulu, koska painolevyjä voidaan käyttää uudestaan, kun jatkossa tilaatte samaa tuotetta. Tavallisesti painolevyä voidaan käyttää tiettyyn tuotteeseen, eikä sitä voida käyttää useampaan eri tuotteeseen. Muihin merkitsemismenetelmiin kuuluu aloituskulu. Tämä kulu ei riipu painovärien määrästä vaan se peritään malli-/aihekohtaisesti.
    • Lisätäänkö hintoihin tullimaksu?
      Ei, kaikki tavarat ovat tullattuja EU-maihin eikä asiakkaan tarvitse maksaa tullia.
    • Lisätäänkö hintoihin arvonlisävero?
      Kun tilaat Parnass-tuotteita, ostat tavaroita ruotsalaiselta yritykseltä, jolloin sovelletaan EU:n arvonlisäverosäännöksiä. Jos ostaja on alv-rekisteröity Suomessa ja hänellä on alv-numero, hintoihin ei lisätä arvonlisäveroa. Jos asiakas ei ole alv-rekisteröity Suomessa eikä hänellä ole alv-numeroa, kaikkiin hintoihin lisätään 25 %:n ruotsalainen arvonlisävero. Alv-numero tulee aina kertoa tilauksen yhteydessä, jotta me emme peri ruotsalaista arvonlisäveroa.
    • Lisätäänkö hintoihin rahtikulut?
      Ei, toimitus Suomessa sijaitsevaan osoitteeseen sisältyy aina hintaan.
    • Mitä minun tulee tehdä, jos haluan hintatiedot suuremmasta erästä, kuin mitä kotisivulla ilmoitetaan?
      Soita meille numeroon +46 8522 194 00 tai täytä lomake, niin lähetämme sinulle tarjouksen.
    • Miten Alhaisin hinta -takuu toimii?
      Parnass Presentreklamsin tavoitteena on aina tarjota markkinoiden edullisimmat hinnat. Alhaisin hinta -takuu kattaa kaikki kotisivumme valikoiman tuotteet. Tämä tarkoittaa, että jos löydät saman tuotteen halvemmalla jonkun kilpailijamme valikoimasta, tarjoamme sinulle kyseisen tuotteen edullisemmin.

      Alhaisin hinta -takuun ehdot:
      Alhaisin hinta -takuu koskee täysin samanlaisia tuotteita, joita suomalaiset yritykset tarjoavat yleisesti julkistetuilla hinnoilla internetkaupoissa tai painetuissa luetteloissa edullisempaan hintaan samalla määrälle. Tuotteen tulee olla yleisessä myynnissä ja saatavilla toimitettavaksi. Alhaisin hinta - takuuseen perustuvat vaatimukset tulee tehdä ennen tilaamista ja varmentaa kopiolla tarjouksesta. Parnass pidättää itsellään oikeuden peruuttaa tämän tarjouksen milloin tahansa.
    • Myönnättekö te luottoa?
      Hankimme aina kaikki uusien asiakkaittemme luottotiedot. Emme tee itse mitään arviota yrityksestä, vaan noudatamme luottotietojen toimittajan meille antamaa suositusta. Jos yritys on luottokelpoinen, maksu suoritetaan laskua vastaan 15 päivän kuluessa. Jos luottokelpoisuutta ei ole, maksu tulee suorittaa ennen tuotannon alkamista.
    • Voinko maksaa luottokortilla?
      Kyllä, etukäteismaksun voi suorittaa Visa- tai Mastercard-kortilla. Ole hyvä ja ota meihin yhteyttä, jos haluat maksaa luottokortilla.
    • Tarjoaako Parnass alennuksia jälleenmyyjille?
      Ei, me emme tarjoa alennuksia yrityksille, joita myyvät tuotteitamme edelleen omille asiakkailleen.
  • Toimitus
    • Kuinka pitkä toimitusaika on?
      Normaali toimitusaika on 3-4 viikkoa, mutta aika vaihtelee tuotteiden mukaan. Kaikkien kotisivulla olevien tuotteiden osalta toimitusaika on annettu tuotteen kohdalla. Yleensä tämä tieto löytyy hintatietojen alta. Jos sinulla on kiire ja tarvitset mainoslahjatuotteesi nopeasti, meillä on valikoima tuotteita, joita toimitamme pikatoimituksella.
    • Tarjoatteko pikatoimituksen?
      Kyllä, meillä on valikoima tuotteita, jotka voimme toimittaa nopeasti, jos sinulla on kiire. Toimitusaika on tuolloin 5, 7 tai 10 arkipäivää. Katso pikatoimitustuotevalikoimamme täältä
    • Voinko noutaa tilaukseni Parnasselta?
      Ei, tilatut tavarat lähetetään sinulle suoraan painamolta/varastosta.
    • Voiko kuljetusliike soittaa minulle ennen toimitusta ja kertoa toimitusajan?
      Toimituksesta ei yleensä ilmoiteta erikseen. Tavarat toimitetaan arkisin 8.00–17.00 välisenä aikana, mutta suurin osa kuljetuksista tehdään aamupäivän aikana. Jos haluat kuljetusliikkeen soittavan sinulle ennen toimitusta, sinun tulee ilmoittaa meille asiasta tilauksen tekemisen yhteydessä. Koska tämä on kuljetusliikkeen lisäpalvelu, siitä veloitetaan 100:-. Jos haluat etukäteisilmoituksen, toimitusaika pitenee yleensä yhden arkipäivän verran.
    • Voinko noutaa tilaukseni noutopisteestä?
      Työskentelemme yhteistyössä useiden eri kuljetusliikkeiden kanssa, ja osa niistä voi toimittaa paketin noutopisteeseen sen sijaan, että se toimitettaisiin osoitteeseenne. Jos teemme lähetyksen Schenkerin tai DHL:n kautta, voit yleensä valita toimituksen noutopisteeseen. Kuljetusliike valitsee automaattisesti lähimmän noutopisteen. Ole hyvä ja ilmoita meille tilauksen yhteydessä, jos haluat toimituksen noutopisteeseen. Golfpalloja ei voida toimittaa noutopisteeseen.
    • Voitteko lähettää tilatut tavarat kuljetusliikkeemme asiakasnumerolla?
      Ei, kaikki tavarat lähetetään omalla tai toimittajamme asiakasnumerolla. Kun tilaat Parnasselta, tavaroiden toimittajana toimii tavallisesti Schenker, DHL, posti, UPS tai TNT.
    • Voinko jakaa toimituksen useisiin eri toimitusosoitteisiin?
      Kyllä, toimitus voidaan jakaa useisiin toimitusosoitteisiin, mutta jokaisesta osoitteesta maksetaan erilliset toimituskulut. Toimituksen jakamisesta saatetaan myös veloittaa riippuen siitä, minkä tuotteen olette tilanneet ja kuinka moneen osoitteeseen toimitus tulee jakaa. Muistathan, että sinun tulee ilmoittaa meille tilauksesi yhteydessä, haluatko tilauksen jaettavan useamman vastaanottajan kesken.
    • Voitteko toimittaa tavaroita ulkomaille?
      Kyllä, mutta kuljetuskustannukset ovat yleensä suuremmat toimitettaessa ulkomaille. Varauduthan myös siihen, että toimitus kestää muutaman päivän normaalia kauemmin. Jos toimitus tapahtuu EU:n ulkopuolelle, vastaanottaja joutuu mahdollisesti vastaamaan tullimaksuista kokonaisuudessaan. Emme vastaa myöhästymisistä, jotka johtuvat tullauksen aiheuttamista viivästymisistä.
  • Näyte ja kestämistä
    • Voinko saada näytteen tuotteesta ennen tilaamista?
      Lähetämme mielellämme tuotteistamme näytekappaleita, jos haluat nähdä, miltä ne todellisuudessa näyttävät. Suurimmassa osassa näytteitä on sattumanvarainen logo, tai niissä ei ole logoa lainkaan. Hinnaltaan edullisia näytteitä ei tavallisesti tarvitse palauttaa. Jos haluat näytteen kalliimmista tuotteista ja useista erilaisista tuotteista, pyydämme palauttamaan näytteet 7 päivän kuluessa. Lähetämme tuotenäytteitä vain yrityksille, viranomaisille, yhdistyksille ja järjestöille.
    • Lähetättekö te vedoksen, josta näkee, miltä painatus tulee näyttämään?
      Kyllä, lähetämme aina ennen tuotannon aloittamista vedoksen, josta näet, miltä painatus näyttää tilaamissasi tuotteissa. Muistathan tutustua vedokseen huolellisesti. Mahdolliset virheet tulee aina korjata. Toimitusaika lasketaan aina vedoksen hyväksymisestä. Jos teet samaa tuotetta koskevan toistuvan tilauksen ilman muutoksia, logotyypistä ei tavallisesti lähetetä vedosta.
    • Voinko saada koepainatuksen ennen tuotannon aloittamista?
      Lähetämme aina tuotannon aloittamista digitaalisen vedoksen, josta näet, miltä painatus näyttää tilaamissasi tuotteissa. Emme yleensä tuota itse logoa sisältävää tuotetta hyväksyttäväksi ennen tuotannon aloittamista. Jos haluat koepainoksen itse tuotteesta, sinun tulee ilmoittaa asiasta tilauksen tekemisen yhteydessä. Tästä veloitetaan lisämaksu, minkä lisäksi toimitusaika pitenee.
    • Onko teillä tila, jossa voin käydä tutustumassa tuotteisiinne?
      Ei, Parnassella ei ole näyttely- eikä esittelytilaa. Ota yhteyttä meihin, jos haluat näytteen tietystä tuotteesta.
  • Muuten
    • Onko tuotteille palautusoikeus?
      Ei, kaikki tuotteet valmistetaan erityisesti kullekin asiakkaalle. Jos toimitetut tuotteet ovat virheellisiä, asiasta tulee reklamoida viiden päivän kuluessa tuotteiden vastaanottamisesta.
    • Voitteko sponsoroida meitä tuotteillanne?
      Ikävä kyllä emme tarjoa tuotesponsorointia.
    • Onko Parnass suomalainen yritys?
      Ei, Parnass on ruotsalainen osakeyhtiö. Kun ostat Parnasselta, tuot tuotteet maahan Ruotsista.
ALHAISIN HINTA-TAKUU
Nopea toimitus
100% Tyytyväinen asiakas

Myyjämme

Osaavat myyjämme auttavat sinua aina tarvittaessa. Voit aina soittaa meille numeroon + 46 8522 194 00 ja saada vinkkejä ja neuvoja teille parhaiten sopivista tuotteista. Meillä on yli 60 vuoden kokemus painotuotteista.